“Verkoop buiten de bedrijfsruimte” en “verkoop op afstand”: gelijkaardig en toch verschillend

In een vorige Flamée-Flash informeerden wij u reeds over het feit dat een verkoop op afstand bijzondere regels met zich meebrengt voor de verkoper. Zo moet de verkoper onder meer rekening houden met een herroepingsrecht van 14 dagen en veelvuldige informatieverplichtingen.

De vraag rijst echter indien u ook onder deze strenge regelgeving valt wanneer u een klant fysiek ontmoet buiten uw gebruikelijke verkoopsruimte ‘op afstand’, bijvoorbeeld op een beroepsbeurs, op een jaarbeurs, via huis-aan-huis verkoop, een verkoop via telefonische bestelling etc. De regels hieromtrent zijn niet altijd even duidelijk.

Verkoop op afstand

De bepalingen voor verkopen op afstand spelen traditioneel wanneer het aanbod en de aanvaarding niet op dezelfde fysieke locatie plaatsvinden en wanneer er een georganiseerd systeem is om op afstand te verkopen. Twee voorwaarden dus. Een verkoop via een webshop is een klassiek voorbeeld van een verkoop die aan de strenge regels zal onderworpen zijn.

Verkoop buiten de bedrijfsruimte

De aandachtige lezer bemerkt meteen dat bij een verkoop op een beroepsbeurs of bij een huis-aan-huis verkoop de koper en verkoper zich op dezelfde fysieke locatie bevinden en er dus geen sprake kan zijn van verkoop op afstand. Toch komt de wetgever hier tussen, zij het met andere – maar zeer sterk gelijkaardige – regelgeving.

Voor verkopen buiten de bedrijfsruimte legt de overheid regels op die min of meer overeenstemmen met de verkoop op afstand. Zo heeft de klant-consument ook een herroepingsrecht van 14 dagen en zijn er soortgelijke informatieverplichtingen voor de verkoper. Bij verkopen buiten de bedrijfsruimte zal u in de praktijk dus aan dezelfde verplichtingen moeten voldoen.

Uitzonderingen

Voedingsmiddelen en goede doelen

Toch zijn er op de bovenstaande regels uitzonderingen. We pikken er voor u een paar uit die van belang zijn voor ondernemers. Zo bijvoorbeeld de uitzondering voor de verkoop van voedingsmiddelen, dranken  of andere goederen die bestemd zijn voor dagelijkse huishoudelijke consumptie en die op basis van frequente en regelmatige rondes bij de woon- of verblijfplaats, dan wel de arbeidsplaats van de consument worden afgeleverd. Zo moet bijvoorbeeld een broodjeszaak haar klanten geen 14 dagen herroepingsrecht verlenen wanneer zij broodjes levert.

Ook de verkoop ten voordele van een goed doel hoeft aan deze wetgeving niet te voldoen, in zoverre het bedrag €50 niet overschrijdt.

Klant belt u op om een bestelling te plaatsen

Ook wanneer een klant u opbelt om een bestelling te plaatsen, spelen de verplichtingen niet. U heeft dan immers geen ‘georganiseerd systeem’ voor de verkoop. Indien bijvoorbeeld uw klant op basis van uw website zonder webshop interesse heeft in uw diensten en u daarna opbelt om een overeenkomst te sluiten, speelt er geen herroepingsrecht.

De regels hieromtrent zijn niet altijd even duidelijk. Op beurzen en bij telefonische bestellingen moet u niet aan het herroepingsrecht en de informatieverplichting voldoen, bij huis-aan-huisverkoop dan weer wel. U laat zich hierin best bijstaan door een professional. Een mailtje of telefoontje volstaat!

Het Flamée en Partners team

Heeft u vragen?

Neem contact op met éen van
onze adviseurs. Wij helpen u graag verder!

Misschien ook interessant voor u?

  • Actua / Publicaties

    Significante wetswijzigingen inzake het werken met onderaannemers

  • Actua / Publicaties

    Ongelijke inbreng bij de aankoop van vastgoed: wat moet je weten?

  • Actua / Publicaties

    Parkeerkosten: volledig aftrekbaar of beperkt volgens de uitstoot van de wagen?